Vanliga frågor

FAQ

FAQ

Hur lång tid tar det att få min vara?

Varor som finns i lager och är färdiga att levereras skickas normalt inom 1-2 vardagar. Därtill tillkommer transporttid enligt vald fraktmetod. Datorer byggda via vår konfigurator kan ta upp emot 5 arbetsdagar att montera och testa. Därtill kommer transporttid enligt vald fraktmetod.

Vad gör jag när min försändelse är skadad?

Om din försändelse är skadad eller saknad så skall du höra av dig till vår kundservice direkt. Transportskador skall reklameras så snart som möjligt och det är därför viktigt att du inspekterar dina varor direkt vid leverans.

Hur lång tid tar en reparation?

Normala servicetider enligt nedan. Avvikelser kan förekomma.

  • Stationär dator (IVY): 1-4 dagar
  • Stationär dator (övriga): 1-10 dagar
  • Bärbar dator (IVY): 1-4 dagar
  • Bärbar dator (övriga): 1-21 dagar

Produkter under varumärket IVY servas i vår egen verkstad. Produkter från övriga tillverkare felsöks hos oss och skickas till auktoriserade servicepartners om problemet inte kan åtgärdas.

 

Kan jag betala på faktura?

Nej, privatpersoner kan inte betala via faktura.

Ja, större företag med god kreditrating kan betala via faktura. Kontakta vår support så hjälper vi er.

 

Hur upprättar jag en retur?

Kontakta vår support så hjälper vi dig.

Har ni en butik?

Nej, vi har ingen butik i dagsläget.

 

Villkor

Allmänt

Följande köpvillkor appliceras på alla tjänster och produkter på ivypc.se om inte annat särskilt överenskommits skriftligt mellan kunden och IVY. Villkoren är tvingande och därför bindande för alla kunder. Svensk lagstiftning tillämpas.

Adress
Nexco AB
Stubbsundsvägen 11
131 41 Nacka

Kontakt
support@ivypc.se

Beställning

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkterna, priser, fakturerings- och leveransadress. Är något fel i beställningen ska du omedelbart kontakta oss via e-post. Du måste vara 18 år eller ha målsmans godkännande vid beställning. Efter beställningen kommer du bli uppdaterad med mer information om din beställnings status. Du kommer även kunna spåra din försändelse när den blivit skickad. För att en beställning skall vara bindande måste beställningen skriftligen bekräftas via e-post före genomförd leverans. Detta innebär bland annat att om en produkt i sortimentet utgått eller av annan anledning inte finns att tillgå är vi ej skyldig att tillhandahålla sådan.Vid orderläggning på ett konto registrerat som företag är det registrerade företaget att ses som avtalsbunden juridisk part.

Priser

IVY strävar efter att leverera produkter med exceptionell kvalitet till konkurrenskraftiga priser. Priserna i butiken anges i svenska kronor (SEK) och alla priser är inklusive 25 % moms. Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset. IVY förbehåller sig rätten att när som helst innan leveransdagen justera angivna priser, under förutsättning att kunden därvid meddelas. Kunden kan häva köpet i enlighet med distansavtalslagen.

Förbehåll

Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar, oavsett om det gäller felaktigheter såsom tryckfel, tekniska problem eller massbeställningar. Vid eventuell felinformation av avgörande betydelse har du rätt att häva ditt köp, med hänvisning till konsumentköplagen. Vi reserverar oss även för förseningar samt slutförsäljning. Om en beställd produkt är slut förbehåller vi oss rätten att skicka en likvärdig eller bättre ersättningsvara istället.

Frakt

Leveransdagen är den dag då produkten lämnar vårt eller vår samarbetspartners lager . Vid upphämtning från lager är det dagen då kunden hämtar varan. Risk och ansvar för produkten övergår till kunden vid mottagandet av produkten. IVY ombesörjer för kundens räkning transport enligt det transportsätt kunden väljer i kassan.

Leveranstid (frakttid och byggtid)

Frakttiderna framgår när du slutför din order och beror på vald fraktmetod. Det tar vanligtvis ett par dagar för oss att skicka dina varor. Om din dator är skräddarsydd via vår konfigurator kan det ta upp till en vecka innan din dator byggts klart och genomgått nödvändiga tester. Om du inte inom en vecka fått besked att din dator har skickats ber vi dig kontakta oss.

Fraktkostnad
Fraktkostnaden beräknas baserat på ditt postnummer och vilken tjänst du väljer.

Ej uthämtat paket
Hämtar du ej ut dina varor som du beställt så debiteras du vår kostnad för att skicka ditt paket fram och tillbaka samt lagerkostnad. Kostnaden för detta är för närvarande 395 kr. Ej uthämtat paket räknas inte som hävning av ditt köp. Du måste enligt svensk lag alltid meddela oss vid nyttjande av ångerrätt, reklamation, byte eller retur av din beställning.

Skadat paket
Blir din produkt/försändelse skadad i transporten ber vi dig att anmäla händelsen till oss via e-post. Dolda transportskador ber vi dig anmäla inom 7 dagar från mottagandet. Synliga transportskador rekommenderar vi dig att anmäla så snart som möjligt från mottagandet. Senast behöver felet anmälas inom rimlig tid som är 1 månad från mottagandet. Föreligger speciella omständigheter kan det anmälas senare. Om dessa rekommendationer inte följs kan det resultera i att kostnaden för en transportskada inte ersätts av IVY.

Betalningsalternativ

Förskottsbetalning
Vid förskottsbetalning ska pengarna sättas in på SEB bankgiro: 872-8099. När vi mottagit din betalning godkännes ordern för produktion, detta sker vanligtvis dagen efter betalning.

Postförskott
Vi använder oss av Postens eller DHLs postförskottstjänst. Med denna kan du betala med kort när du hämtar ut varan från ditt närmaste serviceställe.

Kortbetalning

Kortbetalning sker via vår partner Svea Ekonomi. Se betalningsvillkor.

Delbetalning

Delbetalning sker via vår partner Svea Ekonomi. Se betalningsvillkor.

Personuppgiftslagen (PUL)

Vi följer personuppgiftslagen sedan den trädde i kraft 1998. Du kan besöka denna webbplats utan att ge ut dina personuppgifter. All personlig data så som fakturaadress, leveransadress, e-postadress, personnummer eller telefonnummer som lämnas vid registrering för kundkonto eller nyhetsbrev samlas in och lagras enbart i vår databas och av oss utsedd partner. Vi lagrar innehållet i din beställning och skickar beställningsinformation och allmänna villkor via e-post. Läs mer om personuppgiftslagen här.

Cookies

En cookie är en liten fil som ber om tillstånd att placeras på din dators hårddisk. När du accepterar detta läggs filen till på hårddisken och hjälper till att analysera webbtrafik eller låter dig veta när du besöker en viss webbplats. Cookies tillåter webbsidor att reagera på dig som individ och kommer ihåg din information och dina preferenser.Vi använder cookies trafikloggning för att identifiera vilka av våra sidor som används. Detta hjälper oss att analysera data om webbsidans trafik och förbättra vår webbplats för att anpassa den till kundernas behov. Vi använder informationen för statistisk analys varefter den tas bort från systemet.

Ångerrätt & Reklamation

Ångerrätt
Du har enligt lag 14-dagars ångerrätt. 14-dagar gäller från och med att varan kommit dig tillhanda. Returanmälan räknas som inkommen när vi mottagit email om ångerrätt. Vid ångerrätt står kunden för eventuella fraktkostnader. Varan måste återbördas i väsentligen oförändrat skick. Detta innebär att samtliga tillbehör, skydd och originalkartong medföljer. Dessutom ska varan utvärtes vara i oförändrat skick. Om detta inte är fallet kommer kunden att nekas ångerrättsförfarande alternativt debiteras en avgift.

Reklamation
Om du önskar reklamera din vara ska du skicka ett e-postmeddelande till oss där du förklarar ditt problem. Du får då ett reklamationsnummer och ärendet kommer att behandlas av en av våra medarbetare.

Lämna följande information i ditt mail:

  • Kontaktuppgifter
  • Ordernummer
  • Felbeskrivning
  • Eventuella ändringar av köpta varor

Du har enligt lag reklamationsrätt på din vara i 3 år förutsatt att felet kan åberopas säljaren som ursprungligt.

Garantivillkor

Samtliga varor har en av IVY utställd garanti som anges under specifikationerna av varan. Utöver denna garanti kan tillverkaren av en vara erbjuda längre garanti enligt särskilda villkor. Utnyttjande av sådan garanti görs direkt till tillverkaren och IVY är endast ansvarigt för sin egen utställda garanti.

För mer information om vad som ingår i garantin, se garantivillkor.

Garantiservice

Om varan inte skulle fungera som garanterats kontaktar kunden IVYs kundtjänst för mer information om garantihantering. Kunden måste följa de instruktioner som ges via email för att vi ska kunna avhjälpa problemet. En diagnos kan vanligtvis ges av tekniker via email eller telefon. Kunden ansvarar för att hämta och installera programuppdateringar samt följa de anvisningar som ges. Programuppdateringar kan vara BIOS-kod, drivrutiner, hjälpprogram och andra programuppdateringar.

Om datorn under garantitiden inte fungerar som utlovat och problemet inte kunnat lösas med hjälp av support via telefon eller email kommer IVY antingen att 1) Reparera varan så att den fungerar i enlighet med garantin, eller 2) ersätta den med en vara av minst likvärdig funktionalitet.

Om det vid undersökning framkommer att problemet inte täcks av garantin kan kunden komma att krävas på en undersökningsavgift motsvarande 500 kr inkl. moms. Kunden får därefter välja om denne vill att IVY PC åtgärdar felet mot en kostnad eller om denne vill få datorn återbördad i befintligt skick. I båda fallen står kunden för eventuella fraktkostnader.

Utbyte av dator eller del

När en dator eller datordel under garantiservice byts ut övergår den till IVYs ägo medan kunden får ersättningsdelen. Kunden ansvarar själv för att alla delar som byts ut är originaldelar alternativt godkänts av IVY och att de inte har ändrats. Ersättningsdelar behöver inte vara nya, men de ska vara i funktionsdugligt skick och minst likvärdig den utbytta delen. En ersättningsdel övertar garantin som fanns för den utbytta delen.

Övriga skyldigheter som kund

Kunden förbinder sig att innan garantiservice avlägsna all tilläggsutrustning, tillval, delar, ändringar och tillkopplingar som inte omfattas av garantin. Kunden förbinder sig även att:

  • För vara som kunden inte äger, inhämta ägarens tillstånd för serviceärendet
  • Ansvara för att varan inte omfattas av panträtt eller andra belastningar som förhindrar utbytet
  • Säkerhetskopiera data för att skydda program och data
  • Se till att personuppgifter och liknande information raderas från datorn
  • Följa de procedurer för begäran av service som ovan angetts

Ansvar

IVY ansvarar inte för information som finns på datorn som tillhör kunden och är av personlig natur. Kunder bör därför enligt ovanstående radera all sådan information och säkerhetskopiera övrig data. Ersättning för direkta skador ges upp till ett maxbelopp motsvarande priset för varan som är föremål för anspråket. IVY har under inga omständigheter något ansvar för följande:

  • Skadeståndsanspråk som tredje part riktar mot kunden
  • Förlust av, eller skada på kundens data
  • Ekonomiska följdskador eller andra indirekta skador av något slag
  • Utebliven vinst, uteblivna affärsmöjligheter, intäkter, goodwill eller förväntade besparingar

Pixelvillkor

I IVYs grundgaranti ingår ingen pixelgaranti. Tillverkaren kan i vissa fall erbjuda bättre garanti men sådana anspråk ska göras direkt mot tillverkaren.

Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på vår webbsida samt vid slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker dock att på bästa sätt exponera dem så korrekt som möjligt. Vi besvarar gärna era frågor beträffande färger eller övrigt produktinformation om ni känner er osäkra.

Force Majeure

Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande såsom arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll. Företaget ansvarar heller aldrig för direkt eller indirekt skada/förlust som kan uppstå för kund.

Senast uppdaterad 2016-02-25

Kortbetalningsvillkor

Betalning med kort sker enligt gällande regler för online betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Ekonomis/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning.

Vi accepterar följande kort: Visa & MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället.

Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.

Delbetalningsvillkor

Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Har du några frågor så kan du ringa 08–514 931 13 för närmare information.

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,68 %.

Allmänna villkor

Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI)

Basgaranti

Tillverkarens garanti gäller. Kunden ombesörjer frakt till oss. Vi står för frakten tillbaka.

För produkter där IVY är tillverkare gäller följande särskilda villkor:

  • Garantitid enligt produktspecifikationen
  • 6 månader garanti på skärm, batteri & laddare om inget annat anges. För pixelgaranti, se nedan.

Om problem upptäcks inom 14 dagar från köp:

  • IVY ombesörjer frakt tur och retur
  • IVY tillhandahåller fri support
  • Kund erhåller prioriterad service

Om problem upptäcks efter 14 dagar från köp:

  • Kund ombesörjer frakt till IVY
  • IVY ombesörjer frakt tillbaka till kund
  • Kund erhåller normal support

Om en vara skickas in för felsökning och inget fel kan påvisas eller skada skett genom handhavandefel tillkommer en serviceavgift upp till 500 kr inkl. moms.

Tilläggsgaranti

För vissa produkter kan man köpa till längre garantitid och/eller bättre servicevillkor. Detta görs i kundvagnen.

Vad behöver göras om problem uppstår?

Var god kontakta oss via epost eller telefon om du skulle ha problem med din vara. Vårt serviceteam står redo att analysera problemet och lämnar personlig support på varje enskilt fall.

Flexibel service

Trots strikta kvalitetskontroller och tester kan problem uppstå med din dator. Vi strävar efter att erbjuda flexibla lösningar som passar dig och som håller ned ledtiden så mycket som möjligt. Om du har kunskap och utrustning att byta specifika komponenter kan vi skicka nya delar och datorn behövs därigenom aldrig skickas in på service.

Övrig information

Garantitiden på datorn börjar löpa från och med leveransdagen. Datum på inköpskvitto, leveransbekräftelse eller faktura (det som infallit först) gäller som leveransdag, såvida inget annat anges.

Dessa garantier är uttömmande och ersätter alla andra garantier, såväl uttryckta som underförstådda, inklusive, men inte begränsat till, underförstådda garantier avseende allmän beskaffenhet eller lämplighet för ett visst ändamål.

Följande täcks inte av garantin:

  • Fel som orsakas av olycka, modifiering, felaktig användning, olämplig fysisk eller operativ miljö eller felaktig underhåll
  • Fel som orsakats av en produkt som IVY inte är ansvarig för
  • Program. Vare sig de är förinstallerade, levererade med maskinen eller senare installerade

Om de etiketter som identifierar datorn eller någon del av har avlägsnats eller ändrats gäller inte garantin.

Tekniskt eller annat stöd som tillhandahålls för datorn under garanti, såsom assistans vid användarfrågor och frågor rörande installation och igångsättning av datorn, tillhandahålls utan garanti av något slag.

Pixelgaranti

I IVYs grundgaranti ingår ingen pixelgaranti. Tillverkaren kan i vissa fall erbjuda bättre garanti men sådana anspråk ska göras direkt mot tillverkaren. Kund kan även köpa till extra garanti utställd av IVY.